Ubezpieczenie OC w praktyce notarialnej. Jego rola i znaczenie

Każdy notariusz podlega obowiązkowemu OC - czyli ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej. Stanowi ono formę zabezpieczenia na wypadek wyrządzenia szkód podczas wykonywania czynności notarialnych. Poznaj jego znaczenie i rolę w praktyce notarialnej.

Na czym polega obowiązkowe ubezpieczenie notariusza od odpowiedzialności cywilnej

Rozporządzenie dotyczące obowiązkowego ubezpieczenia OC dla notariuszy wydawane jest przez Ministra Finansów w porozumieniu z Ministrem Sprawiedliwości. Precyzuje ono dokładny obszar obowiązkowego ubezpieczenia OC notariusza za szkody uprawniające poszkodowanego do dochodzenia roszczenia z tytułu odpowiedzialności cywilnej ubezpieczonego i powstałe w wyniku wykonywania przez notariusza czynności notarialnych. Ubezpieczenie obejmuje odpowiedzialność cywilną notariusza za wszelkie szkody, które wynikły wskutek zaniechania lub działania osoby ubezpieczonej, i zostały wyrządzone podczas trwania ochrony ubezpieczeniowej w okresie wykonywania przez notariusza czynności notarialnych będących bezpośrednią przyczyną wywołania szkód.

Ubezpieczenie OC nie zabezpiecza jednak notariusza wobec wszystkich możliwych szkód. Nie obejmuje ono więc tych spośród nich, które powstały wskutek aktów terroru, ani tych, które zaistniały już po tym, jak osoba ubezpieczona została skreślona z listy notariuszy. Ubezpieczenie nie działa również w sytuacji, w której szkodę wyrządzono podczas zawieszenia prawa osoby ubezpieczonej do wykonania zawodu. Nie są nim również objęte szkody mające formę utraty, zniszczenia lub uszkodzenia dóbr materialnych wyrządzonych przez osobę ubezpieczoną małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu, powinowatemu w tej samej linii lub stopniu, innej osobie ubezpieczonej będącej wspólnikiem, ani też osobie trwającej w stosunku przysposobienia czy jej małżonkowi lub partnerowi trwającemu z nią we wspólnym pożyciu. Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej nie obejmuje też szkód zaistniałych w wyniku rozruchów, zamieszek, stanu wojennego czy działań wojennych.