Umowa o alimenty w formie aktu notarialnego

alimenty

Niewiele osób wie o tym, że umowę o alimenty można zawrzeć w formie aktu notarialnego, a alimenty nie muszą być orzeczone przez sąd. Kiedy warto zdecydować się na to rozwiązanie?

Art. 777 Kodeksu postępowania cywilnego

Umowa o alimenty w formie aktu notarialnego po zaopatrzeniu w klauzulę wykonalności jest tak samo ważnym tytułem wykonawczym, jak wyrok sądu. W akcie notarialnym dłużnik poddaje się egzekucji i zobowiązuje do zapłaty określonej sumy pieniężnej. Na podstawie aktu notarialnego z klauzulą wykonalności może zostać wszczęta egzekucja. Jeśli więc dłużnik nie wywiązuje się z umowy, akt notarialny składa się w sądzie rejonowym wraz z wnioskiem o nadanie tej klauzuli, a po jej nadaniu, składa się go do komornika, który rozpoczyna egzekucję świadczeń alimentacyjnych. Strona, która dochodzi swoich roszczeń alimentacyjnych, jest zwolniona z opłat egzekucyjnych.

Kiedy warto zawrzeć umowę alimentacyjną u notariusza?

Umowa alimentacyjna sporządzona u notariusza jest o wiele szybszym rozwiązaniem niż prowadzenie sprawy w sądzie. Kancelaria notarialna przygotuje ją tak, by jej zapisy nie budziły żadnych wątpliwości. W umowie powinny znaleźć się: data jej sporządzenia, dane stron i ich przedstawicieli, kwota alimentów, termin ich płatności, forma płatności, możliwość naliczania odsetek w przypadku opóźnienia płatności, zapis o dobrowolnym poddaniu się egzekucji przez dłużnika i własnoręczne podpisy stron (lub ich przedstawicieli). Procedura nie jest skomplikowana, lecz wymaga pełnego porozumienia stron umowy. Jeśli strony osiągną konsensus, dzięki umowie notarialnej oszczędzą czas i nerwy związane z wizytami na sali sądowej, oraz przygotowywaniem dokumentacji i argumentacji. Zapisy umowy notarialnej można zmienić, jeśli zmienią się potrzeby uprawnionego lub majątkowe możliwości zobowiązanego.