Co powinna zawierać umowa przedwstępna sprzedaży nieruchomości?

Zakup nieruchomości zwykle nie przypomina transakcji, jakich dokonujemy na co dzień. Jest to rozłożony w czasie

umowa notarialna

proces, którego szczęśliwy finał uzależniony jest od spełnienia kilku warunków. Pierwszym etapem jest zazwyczaj rezerwacja wybranego mieszkania, domu czy działki, a następnie starania o uzyskanie kredytu bankowego oraz przygotowanie niezbędnych dokumentów. W takich przypadkach kupującym i sprzedającym zależy na pisemnym przyrzeczeniu, że w przyszłości transakcja dojdzie do skutku. Ten dokument to notarialna umowa przedwstępna.

Elementy umowy przedwstępnej

W umowie przedwstępnej obie strony zobowiązują się do finalizacji transakcji po ustąpieniu przeszkód, przez które nie może do niej dojść natychmiast. Może to być wspomniana procedura uzyskania kredytu, ale też np. wyjaśnianie stanu prawnego nieruchomości czy oczekiwanie na decyzję o warunkach zabudowy. Notarialna umowa przedwstępna powinna określać:

• przedmiot sprzedaży,
  • cenę przedmiotu sprzedaży,
  • sposób i termin płatności części zaliczki lub zadatku,
  • dokładny termin, do którego strony zobowiązane są zawrzeć umowę właściwą.

Istotną kwestią jest precyzyjne określenie strony. Jeżeli nieruchomość chce nabyć jedna osoba, to ona jest stroną sprzedaży. Możliwe jest wskazanie większej liczby osób, np. w przypadku małżonków, czy w sytuacji, gdy rodzice lub dziadkowie kupują mieszkanie dla potomka. Ważne, aby strony dało się jednoznacznie zidentyfikować. Dlatego osoby fizyczne powinny podać: imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer dowodu tożsamości i opcjonalnie PESEL. W przypadku osób prawnych powinno podać się: adres siedziby, NIP oraz dane osoby reprezentującej dany podmiot.

Już na etapie umowy przedwstępnej strony powinny ustalić cenę oraz szczegółowo określić, co jest przedmiotem sprzedaży. Nie wystarczy jedynie podać metrażu czy położenia, ale też wszelkie informacje dotyczące zabudowania, przeznaczenia, uzbrojenia itp. Sprzedający powinien też przedstawić akt notarialny potwierdzający jego prawo do zbywanej nieruchomości. Warto również wymienić w umowie okazane dokumenty i uwzględnić dodatkowe ustalenia oraz warunki, od jakich zależy zawarcie ostatecznej umowy.