Czy u notariusza można płacić kartą?

Czy możemy zapłacić kartą za czynności notarialne

Odpowiedź na to pytanie jest bardziej złożona, niż mogłoby się wydawać. Z całą pewnością nie jest możliwe uiszczenie z użyciem karty opłat państwowych - wynika to z różnych przyczyn, wśród których najważniejszą stanowią tzw. podatek PCC, regulowany przez art. 10 ust. 2 Ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, a także podatek od spadków i darowizn wymieniany w art. 18 ust. 1 Ustawy o podatku od spadków i darowizn. Przepisy te określają notariuszy jako płatników wymienionych podatków, to zaś oznacza, że mają oni obowiązek obliczyć i pobrać je od podatnika, dla którego wykonali czynności notarialne, a następnie dokonać ich terminowego przekazania właściwemu organowi podatkowemu.

W momencie, w którym podatnik - czyli w tym wypadku osoba korzystająca z usług notariusza - przekaże podatek płatnikowi, ten ostatni staje się odpowiedzialny za jego prawidłowe przekazanie.

platnosc-karta

Główny problem związany z płatnościami kartą osadza się tu więc na prowizjach pobieranych przez zaangażowane w transakcję banki i firmy, które przyczyniają się do obniżenia należnej kwoty podatku. To zaś oznacza, że powstała w ten sposób niedopłata musiałaby zostać uiszczona przez samego notariusza - kwestia ta zaś byłaby o tyle problematyczna, że kancelarie notarialne często operują znacznymi sumami pieniędzy. Co więcej, poza tzw. taksą notarialną notariusz nie otrzymuje dodatkowego wynagrodzenia za przekazanie podatku w imieniu podatnika.

Kiedy zapłacimy kartą u notariusza

Niektóre kancelarie dopuszczają jednak płatności kartą w ramach wynagrodzenia za dokonywanie czynności notarialnych - czyli wymienionej taksy notarialnej, której maksymalna wysokość określana jest przez rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości. W zależności od  charakteru dokonywanych czynności obowiązuje określony przedział kwotowy lub procent od wartości przedmiotu.