Jak powinna wyglądać notarialna umowa alimentacyjna?

Alimenty ustala się na rzecz utrzymania, ewentualnie wychowania osoby uprawnionej. Najczęściej zasądzane są na dzieci. Umowy alimentacyjne u notariusza dotyczą obowiązku w zakresie świadczeń finansowych. Umowa pomiędzy rodzicami dotycząca alimentów może zostać sporządzona u notariusza. Oznacza to, że nie ma konieczności składania sprawy do sądu. Jak jednak powinna ona wyglądać i co powinno się w niej znaleźć?

Umowa alimentacyjna – jak powinna wyglądać?

Umowa alimentacyjna, którą podpisują rodzice u notariusza jest rodzajem ugody. Walka o wysokość alimentów w takiej sytuacji nie występuje, a matka i ojciec ustalają pomiędzy sobą, jaką kwotę jedno z nich będzie łożyć na utrzymanie i wychowanie dziecka. Musi ona składać się z określonych elementów, pośród których wyróżniamy:

• precyzyjne określenie stron umowy,
  • dokładne określenie wzajemnych obowiązków,
  • wskazanie kwoty alimentów określonej dla każdego z osobna,
  • konsekwencje, jakie pojawią się w momencie niewywiązywania się z ustalonych warunków,
  • własnoręczne podpisy stron.

Umowa taka jest rodzajem zobowiązania, które sporządzane jest przez notariusza w egzemplarzach dla każdej ze stron. Jest ona również składana w sądzie. Rodzice mają obowiązek przestrzegać takich ustaleń, gdyż sami się na nie zgodzili i je zaproponowali. Dawniej alimenty ustalało się jedynie na drodze sądowej, co dla niektórych par było utrudnieniem, jeśli zgadzali się, co do kwoty dobrowolnych alimentów.

zawarcie umowy

Co jeszcze musi znaleźć się w umowie alimentacyjnej?

Poza samą wysokością alimentów konieczne jest również wskazane terminu ich płatności. Ugoda w formie aktu notarialnego ma taką samą moc prawną, jak wyrok sądowy, tak samo staje się tytułem egzekucyjnym. Oznacza to, że jeżeli rodzic wskazany w umowie do alimentacji nie będzie płacił, będzie można wszcząć postępowanie egzekucyjne bez przeprowadzenia rozprawy sądowej. W związku z tym taki akt notarialny składany jest w sądzie rejonowym, wraz z wnioskiem o nadanie mu klauzuli wykonalności.