Na czym polega umowa o dożywocie?

Czym jest umowa o dożywocie i jakie zapisy powinny się w niej znaleźć? Odpowiadamy!

Umowa o dożywocie - podstawowe informacje

Umowa o dożywocie to typ umowy uwzględniony w Kodeksie cywilnym. Polega ona na przeniesieniu własności nieruchomości. Obejmuje również elementy służebności, czyli ograniczonego prawa rzeczowego. Za jej pośrednictwem właściciel nieruchomości może przenieść jej własność na nabywcę. W zamian nabywca zobowiązany jest zapewnić dożywotnie utrzymanie dotychczasowemu właścicielowi oraz - jeżeli zostało to uwzględnione w umowie - jego bliskiemu.

W umowie o dożywocie powinny znaleźć się precyzyjne zobowiązania nabywcy, a także wielkość i typ świadczeń na rzecz zbywcy. Jeżeli dożywotników jest dwoje, umowa musi też określać charakter zmian mających miejsce w przypadku, gdy jeden z nich ma wciąż prawo do świadczeń w chwili wygaśnięcia prawa drugiego. Zobowiązania nabywcy precyzuje art. 908 § 1 Kodeksu cywilnego.

Ponieważ umowy o dożywocie obejmują również przeniesienie własności nieruchomości, powinny być zawierane w formie aktu notarialnego. Następuje ono co do zasady z równoległym obciążeniem nieruchomości przez prawo dożywocia i powinien mu towarzyszyć odpowiedni zapis w III dziale księgi wieczystej danej nieruchomości. Ponadto, według art. 7 pkt 2 Ustawy z dn. 6 lipca 1982 r. odnośnie hipoteki i ksiąg wieczystych (Dz. U. z 2001 r. nr 124, poz. 1361 ze zm.), rękojmia wiary publicznej ksiąg wieczystych nie może działać przeciw prawu dożywocia.

W sytuacji sporządzenia umowy o dożywocie zbywcą może być wyłącznie osoba fizyczna, jej przedmiotem może być jednak dowolna nieruchomość lub współudział w jej własności. Nabywca nieruchomości powinien dostarczać zbywcy środków utrzymania, nie może też żądać od tego ostatniego dokładania się do kosztów utrzymania rzeczonej nieruchomości, niezależnie od tego, czy dożywotnik mieszka w niej na stałe, czy nie.

W przypadku, gdy nabywca nie dopełnia wynikających z umowy obowiązków lub między nim a dożywotnikiem tworzą się spory wynikające z zaistniałej sytuacji, strony powinny udać się do sądu.