Umowa o dożywocie - na czym polega?

Prawo dożywocia może dotyczyć dowolnej liczby osób, na przykład małżonków, którzy chcą przenieść własność wspólnej nieruchomości na osobę trzecią. Umowę o dożywocie można także sporządzić na rzecz osoby bliskiej dla zbywcy, która nie jest współwłaścicielem zbywanej nieruchomości, czyli na rodziców, dzieci lub partnerów życiowych. Prawo dożywocia dotyczy każdej nieruchomości gruntowej lub lokalowej, gospodarstwa rolnego, udziału we współwłasności nieruchomości oraz prawa użytkowania wieczystego lub udziału w takim prawie.

Zakres obowiązków w umowie dożywocia

umowa dozywocia

Umowę o dożywocie sporządza także nasza kancelaria notarialna. Sporządzenie umowy dożywocia bez udziału notariusza sprawia, że umowa będzie bezprawna, a dożywotnik nie będzie mógł ubiegać się o żadne świadczenia. Zakres obowiązków nabywcy nieruchomości względem dożywotnika może być określany elastycznie w miarę jego potrzeb i wymagań. Zgodnie z prawem nabywcy są zobowiązani do przyjęcia zbywcy jako domownika, dostarczania mu wyżywienia i ubrania, zapewnienia mieszkania, światła i opału, odpowiedniej pomocy i pielęgnowania w chorobie oraz sprawienia mu pogrzebu własnym kosztem.

W przypadku, gdy nabywca i dożywotnik nie mogą lub nie chcą mieszkać razem, w umowie nabywca ma zobowiązać się do obciążenia nabytej nieruchomości prawem użytkowania na rzecz zbywcy służebnością mieszkania lub inną służebnością osobistą, jednocześnie spełniając powtarzające się świadczenia pieniężne lub w rzeczach. Prawo dożywocia jest niezbywalne, co oznacza, że nie można go przenieść na inną osobę i nie podlega dziedziczeniu. Kiedy dożywotnik umrze, jego uprawnienia i obowiązujące świadczenia wygasają.